Sursa articol – Manager Express: https://www.managerexpress.ro/management/provocarea-ocuparii-unui-post-vacant-pentru-o-pozitie-de-middle-sau-top-management.html

 

Recrutarea din exterior este unul dintre cele mai costisitoare procese, iar opțiunile pentru găsirea unor persoane din interiorul companiei sunt, de obicei, limitate. La acestea se adaugă și faptul că evaluarea candidaților pe baza interviurilor, a CV-ului și a recomandărilor se dovedește de multe ori a nu fi atât de precisă încât să garanteze aducerea “omului potrivit la locul potrivit”.

În general, pentru ocuparea pozițiilor de middle și top management se folosesc două metode: agenții de headhunting și evaluarea potențialului intern.

Dar una dintre cele mai naturale metode de a asigura pozițiile de middle și top management pe termen lung devine cea bazată pe identificarea din timp și pregătirea persoanelor cu potențial din interiorul organizației. Definirea planului de succesiune ar trebui să fie primul pas, iar odată ce așteptările sunt clare, organizația poate folosi mai multe moduri de a identifica succesorii potriviți pentru pozițiile-cheie.

Centrul de Evaluare și Dezvoltare este cea mai eficientă metodă de identificare și dezvoltare a noilor lideri, pentru că folosește multiple tehnici de evaluare și mai mulți observatori specializați (atât din interiorul companiei, cât si din afara acesteia) care examinează în detaliu tipurile de comportament relevante și potențialul de dezvoltare al oamenilor.

Centrul de Evaluare și Dezvoltare creează o replică a mediului de lucru real, care permite participanților să se confrunte cu situații întâlnite în activitatea de zi cu zi, în timp ce echipa de observatori compară comportamentul și competențele participanților, în timp real.

Centrul de evaluare poate fi efectuat pentru candidații aflați pe lista scurtă primită de la agenția de headhunting, astfel încât să se afle cine s-ar potrivi mai bine în organizație. În același timp, se pot face centre de evaluare cu angajații proprii când avem nevoie de:

  • promovarea pe un loc vacant;
  • găsirea de candidați potențiali a fi incluși în succession planning sau
  • depistarea necesităților de training și dezvoltare.

Am construit acest instrument astfel încât el să funcționeze ca un laborator, bazându-ne pe cunoștințele tehnice și experiența echipei noastre de profesioniști, acumulate de-a lungul anilor în care au fost implicați ca observatori în diferite centre de evaluare și au lucrat în calitate de consultanți strategici pentru companii din diverse industrii. Experții noștri sunt specializați în c organizațional, tehnici de observare și evaluarea competențelor de leadership și management, precum și a calificărilor generale sau specifice.

Garantăm neutralitatea totală în monitorizarea participanților la centrele de evaluare, acuratețea și obiectivitatea feedback-ului oferit. Sesiunile pe care le organizăm utilizează doar studii de caz și teste adaptate la sectorul de activitate și segmentul de business pe care activează clienții noștri și se raportează întotdeauna la modelul de competențe al fiecarei companii. Oferim, de asemenea, posibilitatea organizării de sesiuni-pilot pentru a calibra formatul și conținutul soluției, înainte de implementarea centrului de evaluare propriu-zis.

Beneficiile centrului de evaluare pentru participanți:

  • perspectiva corectă asupra propriilor comportamente și competențe;
  • clarificarea necesară pentru a vedea dacă pozițiile pentru care se pregătesc le sunt potrivite;
  • înțelegerea competențelor și calificărilor pe care trebuie să și le formeze sau dezvolte;
  • direcția de construire a strategiei de dezvoltare personală și profesională.

Beneficiile centrului de evaluare pentru organizații:

  • cea mai eficientă metodă de recrutare internă și de promovare a angajaților pe poziții-cheie;
  • posibilitatea radiografierii complete a competențelor manageriale și a nevoilor de dezvoltare a angajaților vizați pentru poziții de conducere;
  • obiectivitate totală și acuratețe în evaluarea și alegerea angajaților potriviți pentru pentru programele de succesiune.

 

TBS, împreună cu partenerul nostru, StarPerformining, folosesc un format de organizare a Centrelor de Evaluare și Dezvoltare structurat în trei etape:

  1. Selectarea participanților plecând de la cerințele și nevoile organizației. Angajații selectați primesc invitația oficială pentru participarea la Centrul de Evaluare și Dezvoltare. Înainte de programarea centrului, este recomandat ca ei să parcurgă atât procesul de evaluare 360°, cât și un set de teste psihometrice (dacă este nevoie). Acestea se aleg împreună cu clientul în funcție de necesități. Pentru entry level, recomandăm: MBTI, CPI, SDS (vocațional), TOM (motivațional); pentru Middle Management și Top Management: MBTI, CPI, EQI, EQI-LD, TOM (motivațional).
  2. Organizarea Centrului de Evaluare și Dezvoltare – o echipă de observatori specializați, selectați de către consultanții noștri, organizează mai multe activități în timpul cărora monitorizează în permanență comportamentele, calificările și cunoștintele participanților înscriși. Există activități în care participanții pot lucra individual, dar de cele mai multe ori sunt puși în situația de a interacționa în echipă. Aceștia participă la sesiuni de interviuri individuale, exerciții de grup adaptate industriei în care activează compania, completarea unor teste complexe, rezolvarea unor studii de caz, susținerea de prezentări și roleplay-uri, sesiuni de feedback și alte tipuri de activități. Un centru de evaluare poate dura 1-2 zile.
  3. Întocmirea rapoartelor finale – datele și informațiile adunate în timpul centrului de evaluare, corelate cu cele obținute din testele psihometrice și evaluarea 360°, sunt procesate, analizate și centralizate într-un raport integrat. Pe baza acestor date, pregătim raportul final și discutăm cu fiecare participant concluziile, în cadrul unor întâlniri de consiliere individuală. Raportul ilustrează situația curentă a angajatului (evaluarea competențelor, abilităților etc.), descrierea punctelor tari și a aspectelor care trebuie îmbunătățite, soluțiile recomandate și căile de urmat pentru dezvoltarea potențialului existent.

Datorită acurateții rezultatelor obținute, participanții la centrul de evaluare primesc informații esențiale pentru pregătirea unui plan eficient de dezvoltare personală și profesională.

Pe baza acestor rezultate, putem, de asemenea, să decidem cine va ocupa poziția vacantă.

În acest fel, recrutarea unui middle sau top manager devine mai ușoară, ca decizie.