Meseria momentului: Românii cer salarii de trei ori mai mari decât polonezii

Specialiştii în IT&C sunt tot mai greu de recrutat, iar odată aduşi în companie, tentativa de a-i convinge să rămână un timp cât mai îndelungat se dovedeşte un demers dificil.

Bogdan T. lucra la o firmă din România şi a obţinut un contract în Elveţia. Salariu mai mare, oportunitatea de a-şi construi o carieră într-o companie puternică dintr-o ţară dezvoltată. După un an, a decis să se întoarcă acasă.

„Am familie, nu pot sta multă vreme departe de cei dragi, nici nu sunt genul care să facă naveta cu avionul“, povesteşte Bogdan. Acum el activează tot în domeniul IT, în Bucureşti şi se simte mai bine aşa.

Dar astfel de cazuri sunt mai degrabă izolate. Specialişti în Java, Script sau alte aplicaţii pot fi convinşi cu multă dificultate să rămână într-un loc unde nu primesc la fel de mulţi bani ca în alte părţi. Iar atuul apropierii de casă nu funcţionează totdeauna.

Nu discută sub 2.000 de euro pe lună

Compania de recrutare, training şi evaluare personală Total Business Solutions (TBS) a derulat recent un proiect de headhunting pentru un start-up cu capital majoritar polonez.

„Am constatat că în toate marile centre IT din ţară (Bucureşti, Timişoara, Cluj, Iaşi etc) este foarte greu de racolat, la salariile de acum. După spusele partenerilor noştri, cerinţele sunt de trei ori mai mari decât în Polonia“, a declarat pentru Capital Daniela Necefor, managing partner la TBS.

„IT-iştii nu se mută la o nouă firmă decât pentru salarii pornind de la 2.000-3.000 de euro pe lună. Ei vor program flexibil, dacă se poate să muncească de acasă, pentru că găsesc astfel de contracte (pe Internet, prin licitaţii) şi sunt plătţi bine de furnizori străini, din SUA, Canada sau alte state“, a mai spus Necefor.

Concurenţă ridicată, multe oferte de muncă

Cum racolăm IT-işti şi cum îi convingem să rămână cât mai mult timp în cadrul companiei?

„În contextul actual, recrutarea IT-iştilor nu este o misiune tocmai uşoară: oferte de muncă numeroase, concurenţă crescută pentru un pool de specialişti insuficient pentru nevoile curente de dezvoltare ale companiilor şi, pentru ca lucrurile să fie şi mai complicate, consultantul de recrutare se află de multe ori în imposibilitatea de a găsi cuvintele-cheie care să genereze vizibilitate pentru anunţul său“, a afirmat Cristina Săvuică, Chief Happines Officer la compania de HR Lugera – The People Republic.

„De aceea, într-un proces de recrutare pentru profilele de IT-işti, implicarea managerului de departament pentru clarificarea competenţelor tehnice este esenţială încă din prima etapă. Pentru a fi eficient în recrutare, consultantul trebuie nu doar să înţeleagă ce limbaje ar trebui să folosească, ci și să vorbească aceeaşi limba, cât mai bine. Informaţiile acestea ajută recruterul să ştie unde să îi caute, la ce să se uite atunci când evaluează un profil şi să abordeze mult mai bine candidaţii potriviţi“, a menţionat Săvuică.

O industrie în creştere

Întregul sector de IT&C parcurge un trend ascendent. Industria de software şi servicii IT din România a înregistrat, în 2014, venituri de 2,42 miliarde de euro, în creştere cu 13% faţă de anul precedent, indică studiul „Software and IT Services in Romania“, prezentat recent de Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii.

Specialiştii din industrie anticipează, pentru anul 2015, o majorare a cifrei de afaceri din industria de profil cu 14%, în timp ce rata de creştere anuală medie pentru următorii 3 ani este estimată la 11%.

Potrivit studiului citat, din totalul veniturilor consemnate în 2014 de companiile de software şi servicii IT din România, aproximativ 65% au provenit din exporturi, în creştere faţă de anul anterior, când ponderea acestora în veniturile din software şi servicii ale companiilor româneşti era de 60%.

Sursa: Capital, 17.05.2015