Anul școlar 2020-2021 este o provocare pentru majoritatea elevilor, profesorilor și părinților. Situația din educatie este una incertă, în acest moment, cu toate că a mai rămas o săptămână până să înceapă școala. Părinții, deși nu știu exact cum va arăta noul an școlar (online sau offline) pregătesc haine noi și rechizite pentru copii.
Momentan, există un ghid publicat de Ministerul Sănătății, în care sunt precizate măsurile pe care elevii vor trebui să le respecte în noul an școlar, însă dacă aceștia vor merge fizic la școală sau vor parcurge cursurile online nu există informații concrete.
Iar pentru că o mare parte dintre angajații tăi sunt părinți, ne-am gândit să aflăm chiar de la ei, cum trec peste această perioadă și cum văd noul an școlar. De asemenea, ți-am pregătit câteva metode prin care-i poți sprijini în această perioadă.
Cum arată sistemul de educatie pentru angajații care au copii?
Peste jumătate dintre părinții elevilor din România doresc revenirea la cursurile offline, arată un studiu realizat de MKOR Consulting în parteneriat cu Unitatea de Cercetare în Educație.
„Școala online nu va înlocui niciodată școala offline. Profesorii nu sunt pregătiți să facă performanță astfel, copiii nu au tot ce le trebuie ca să participe la cursuri. Am văzut cu toții cum s-a irosit un semestru întreg online, e o părere des întâlnită printre părinți”, spune Mihaela T, al cărei copil are 16 ani.
Școlile au fost închise în luna martie, ca o măsură preventivă împotriva noului Coronavirus, moment în care copiii au fost determinați să-și mute activitățile școlare în online. Părerile despre cum ar trebuie să arate sistemul de educatie anul acesta sunt împărțite, având în vedere că o treime dintre părinți optează pentru cursurile mixte, acasă și la școală, iar 14% doresc ca noul an școlar să fie mutat în online, arată studiul citat.
IDEALĂ AR FI O COMBINAȚIE ATUNCI CÂND TOATE CONDIȚIILE SUNT ÎNTRUNITE. ȘI E NEVOIE DE O ORGANIZARE MULT MAI COERENTĂ DE LA MINISTER, CARE SĂ SUSȚINĂ CURĂȚENIA, DEZINFECTAREA ȘI ÎMPĂRȚIREA CLASELOR CU DEJA 30 DE ELEVI, MAI SPUNE MIHAELA T.
În ceea ce privește impactul asupra locului de muncă de când copilul ei învață de acasă, Mihaela spune că s-a organizat în așa fel încât să poată să-și desfășoare la fel ca înainte activitatea de la job. Spune însă că se numără printre norocoși. „Nu toți părinții din jur sunt atât de norocoși. Este anormal să nu se găsească soluții la un nivel macro”, precizează ea.
Cât despre ultimele luni, perioadă în care copiii și părinții au fost nevoiți să-și desfășoare activitățile în același spațiu, părinții spun că s-au adaptat, însă acum, la începutul noului an școlar, incertitudinea e și mai mare decât în starea de urgență.
„Ne-am împărțit device-urile, spațiul și timpul astfel încât să funcționăm, atât noi, părinții, cu munca remote, cât și copiii cu lecțiile online. Am sperat, la acel moment (n.red. începutul stării de urgență, când școlile s-au închis, iar companiile și-au mutat activitatea în online), că ne adaptăm pentru o perioadă, dar astăzi pare că incertitudinea e și mai mare, neștiind ce ne așteaptă”, spune Alina T. Ea are doi elevi acasă, unul de 10 ani și celălalt de 12.
Cum poate omul de HR să sprijine angajații care au copii?
În martie, o mare parte dintre companii și-au mutat activitatea în online, angajații fiind determinați să-și creeze acasă spații de lucru, iar cei care sunt și părinți să-și monitorizeze copiii care și ei, la rândul lor, parcurgeau cursurile de pe laptop sau tabletă.
Scenariul care presupune ca școlile să rămâne închise și anul acesta, înseamnă că o parte dintre angajați nu vor avea cu cine să-și lase copiii. Mai mult, în anumite medii defavorizate, elevii nu au echipamentele necesare pentru a parcurge cursurile online.
PERICOLUL PRINCIPAL ÎN ACEST MOMENT ESTE ABANDONUL ȘCOLAR. PENTRU CĂ NU EXISTĂ POSIBILITATEA MATERIALĂ ÎN ANUMITE ZONE ALE ȚĂRII. AICI AR TREBUI SĂ INTERVINĂ COMPANIILE, SPUNE DANIELA NECEFOR, MANAGING PARTNER LA COMPANIA DE CONSULTANȚĂ ȘI EXECUTIVE SEARCH TOTAL BUSINESS SOLUTIONS.
Potrivit celor mai recente date de la Eurostat, România a înregistrat, în 2018, atât un nivel ridicat al abandonului școlar timpuriu, de 16,4%, cât și o rată scăzută a populației cu vârste cuprinse între 30 și 34 de ani care au absolvit învățământul superior, de 24,6%.
„Companiile pot interveni în sistemul de educatie prin a facilitarea cu laptopuri sau le pot suplini costurile pentru energie, servicii de internet. Mai ales dacă este vorba despre angajați care au salarii mici, HR-ul ar trebui să comunice cu ei și să le afle nevoile. Copii trebuie să aibă asigurate anumite condiții pentru școala online, dar au nevoie și de măști sau produse igienizante, dacă urmează să parcurgă fizic cursurile”, mai spune Daniela Necefor.
Comunicarea cu angajații, flexibilitatea și sprijinirea lor, de asemenea, ar trebui să se regăsească printre prioritățile oameniilor de HR. Ca business-ul să meargă, iar productivitatea să fie la capacitate maximă e nevoie de a oferi un sprijin acestor angajați.
„Trebuie contorizată productivitatea angajaților și nu modul lor de lucru. Nu ar trebui să intervină în procesul de lucru, dacă angajatul își îndeplinește target-urile, iar clienții sunt mulțumiți”, precizează Daniela Necefor.
Asigurarea cu echipamente necesare e o măsură ce poate fi luată de companii și în privința celorlalți angajați care lucrează de acasă.
„Se discută despre o indemnizație care să-i ajute pe cei care au copii. În acest caz, nemulțumirea va fi din partea celorlalți, pentru că vor fi suprasolicitați. HR-ul nu trebuie să uite și de ceilalți angajați, cărora le poate, de asemenea, facilita anumite costuri pe care le au cu munca remote”, spune Daniela Necefor.
Un proiect de lege spune că părinții care trebuie să stea acasă, dacă școala se mută în online vor primi o indemnizație de la stat de până la 193 de lei brut zilnic.
Ultimele luni au fost provocatoare atât pentru companii, cât și pentru angajați. Cu toate că incertitudinea e mare, e important să ne adaptăm, să ne concentrăm pe partea umană și pe soluționarea nevoilor pe care le au angajații, fie că au copii, fie că nu.