Cu peste 60 de ani de studii de cercetare și validare, California Psychological Inventory (CPI) este considerat a fi cel mai bun și complet inventar de personalitate, de tip autoevaluativ și derivat empiric. CPI a fost construit de la bun început cu intenția de a oferi o imagine de ansamblu clară și eficientă asupra caracteristicilor personale și profesionale, a motivației și a stilurilor de gândire, a cărei aplicabilitate se regăsește într-o multitudine de situații și contexte, de la utilizări cvasi-clinice și de adaptabilitate socială (diagnoza devianței și delincvenței) și ajungând la aplicații precum selecția de personal, analiza aptitudinilor de leadership, a aptitudinilor creative, diagnoza grupurilor / echipelor de muncă, orientarea vocațională, dezvoltarea carierei etc.

CPI a fost numit în repetate rânduri ca fiind cel mai bun inventar de personalitate. Încă de la crearea sa, Kelly (1956), în Mental Measurements Yearbook l-a numit probabil cel mai bun instrument de tipul său. Kleinmutz (1967, p. 239) considera la acel moment ca CPI este pe drumul de a deveni unul dintre cele mai bune, dacă nu cel mai bun, instrument de măsurare a personalității, iar Anastasi (1968, p. 448) îl considera unul dintre cele mai bune inventare de personalitate care exista ... de vreme ce dezvoltarea sa este de un înalt nivel tehnic și validarea sa a fost făcută printr-un mare număr de cercetări extensive și instrumentul este în continuare supus unor îmbunătățiri continue. Hough (1988), efectuând un studiu metaanalitic în care a inclus 37 probe de diagnoză a personalității, l-a găsit ca fiind cel mai bun inventar de personalitate existent. Până în anul 1990 au fost înregistrate traduceri și adaptări ale CPI-ului în 28 de limbi (s-au inclus aici și patru dialecte chineze).

Concepte și variabile măsurate de CPI

CPI conține 20 de scale primare ("populare") și un număr variabil (de la variantă la variantă, între 7 și 12) de scale secundare.

Scalele primare sunt grupate în 4 categorii principale:

(a) Măsuri ale stilului și orientării interpersonale, cu scale precum Dominanța (Do), Capacitatea de status (Cs), Sociabilitatea (So), Prezența socială (Sp), Acceptarea de sine (Sa), Independența (In), Empatia (Em);
(b) Măsuri ale orientarii valorice și normative, cu scale precum Responsabilitatea (Re), Socializarea (So), Autocontrolul (Sc), Impresia bună (Gi), Comunalitatea (Cm), Starea de bine (Wb) și Toleranța (To);
(c) Măsuri ale funcționarii cognitive și intelectuale, cu scale precum Realizarea prin conformare (Ac), Realizarea prin independență (Ai) și Eficiența intelectuală (Ie);
(d) Măsurile rolului și stilului interpersonal, cu scale precum Intuiția psihologică (Py), Flexibilitatea (Fx) și Feminitatea/Masculinitatea (F/M).

Cele mai cunoscute scale secundare ale CPI sunt:

  • Scala Mp (Potențial managerial, Managerial Potential)
  • Scala Wo (Orientarea spre muncă, Work Orientation)
  • Scala Ct (Temperament creativ, Creative Temperament)
  • Scala Lp (Leadership, Leadership)
  • Scala Ami (Amabilitate, Amicability)
  • Scala Leo (Orientarea spre aplicarea legii, Law Enforcement Orientation)
  • Scala Tm (Încăpățânare, Tough-mindedness)
  • Scalele B-Ms și B-Fm (Scalele Baucom pentru Feminitate/Masculinitate)
  • Scala Anx (Anxietate, Anxiety)
  • Scala Nar (Narcisism, Narcissism)

Caracteristici cheie și aplicabilitate

De-a lungul ultimilor 40 de ani, sute de studii internaționale cu privire la tipurile de personalitate au dovedit nivelul ridicat de precizie și validitate al instrumentului MBTI. Acesta este unul dintre instrumentele cel mai frecvent menționate și utilizate în analizarea stilurilor de lucru și a relațiilor umane și, datorită ariei extinse de aplicabilitate și eficienței ridicate, a devenit un instrument aproape indispensabil pentru organizațiile care derulează programe de evaluare si dezvoltare a carierei angajaților.Potrivit MBTI, profilul unei persoane este construit pe baza a 4 dimensiuni ale personalității umane:

  • Modul în care interacționează cu mediul și cum își canalizează energia – Extravert (E)/Introvert (I)
  • Felul în care percepe și extrage informațiile din mediul înconjurător– Senzorial (S)/Intuitiv (N)
  • Modul în care ia deciziile, folosind logica sau raportânu-se la oameni – Rațional (T)/Sentiment (F)
  • Modul în care interacționează cu mediul înconjurător pe parcursul procesului de decizie, planificat sau spontan – Judicativ (J)/Perceptiv (P)

Ariile de aplicabilitate și punctele forte

Rezultatele și interpretarea datelor furnizate de MBTI contribuie la găsirea soluțiilor pentru:

  • Îmbunătăţirea comunicării între membrii unei echipe și la nivelul organizației
  • Managementul eficient al conflictelor
  • Îmbunătăţirea modului în care sunt rezolvate problemele și în care se iau deciziile
  • Planificarea şi coordonarea schimbărilor în cadrul organizaţiei
  • Recunoaşterea şi combaterea stresului
  • Dezvoltarea continuă a competențelor și planificarea carierei
  • Creșterea eficienței la nivelul echipelor
  • Dezvoltarea culturii organizaţionale

Beneficii cheie:

  • Aplicarea unei structuri logice și coerente pentru identificarea și analizarea tipurilor de personalitate ale oamenilor din organizație
  • Evidențierea punctelor forte ale unei persoane
  • Furnizarea de informații pe baza cărora managerii să poată oferi feedback eficient
  • Sprijin pentru înțelegerea de sine și descoperirea stilului de lucru al celorlalți
  • Dezvoltarea inteligenței emoționale
  • Încurajarea îmbunătățirii continue și susținerea culturii orientate către schimbare

Licență Test Central

Membership

Author Picture
AmCham România

AmCham România

Author Picture
Camera de Comert si Industrie a Romaniei

Camera de Comert si Industrie a Romaniei

Author Picture
AHK România

AHK România

Author Picture
British Romanian Chamber of Commerce

British Romanian Chamber of Commerce


© 2020 TOTAL BUSINESS SOLUTIONS

TBS is registered as personal data operator with National Authority of Surveillance in Processing Personal Data under the number 5807 within Personal Data Evidence Register Processions.